onsdag, mars 05, 2008

Hur dölja mörka ringar runt ögonen?

Fråga: Jag har provat ett antal olika brunkrämer och smink mot mina mörka ringar under ögonen. Jag har tunn hy under ögonen så jag ser konstat trött ut. Vad kan jag använda för att dölja det, som inte kostar alltför mycket? / Evelina

Accessora svarar: Hej Evelina!
Den vanligaste frågan jag och Accessoras make-up artist Mia får, är just om vad man gör åt mörka ringar under ögonen och hur man döljer dem, så du är inte ensam om detta problem!
Läs gärna mitt tidigare svar på en liknande fråga.

Om man har problem med mörka ringar så är en bra ögonkräm det första man bör satsa på. Anatomicals har en ögonkräm som fick betyget "bäst pris och bäst effekt" i ett test som Aftonbladet gjorde (den kostar 79 kr!)

När du har en bra ögonkräm så satsa på en produkt som du kan täcka och ljusa upp de mörka områdena med. Susan Posnick har en penna som är en två-i-en produkt med både concealer och highlighter. Lägg först en foundation så nära din egen hudton som möjligt, över hela ansiktet. Dutta sedan med concealern runt ögonen, för att ljusa upp de mörka partierna.

Jag är personligen väldigt förtjust i Sukicolors concealer. Den är väldigt effektiv för att dölja mörka partier, den är dock i den lite dyrare prisklassen, likaså min ögonkrämsfavorit dr Brandt Lineless Eye Cream.

Mörka ringar runt ögonen kan bero på flera olika faktorer: för lite sömn, lite motion, att du dricker för lite vatten och för mycket salt i kosten. Man bör så klart över se över detta, om ringarna kan bero på det?