onsdag, april 23, 2008

Mot elektriskt hår

Fråga: Jag skulle vilja ha råd om vad jag kan göra med mitt hår som blir så lätt elektiskt. Det är så himla tråkigt att behöva sätta upp det hela tiden nu när det börjar bli vår och man vill känna sig lite extra snygg. Finns det någon produkt som är lämplig att ha i håret för att motverka elektriciteten? Jag har väldigt tunt och fint hår så jag vill helt inte att det ska bli nedtyngt.
Tacksam för all hjälp!




Accessora svarar: Hår blir ofta statiskt i torr och kall luft. Det man kan göra för att motverkar detta är att återfukta, återfukta, återfukta.
Börja med att alltid använda ett balsam efter att du tvättat håret. Om du tycker att ett balsam tynger ned håret så applicera balsam endast i de yttersta hårtopparna. Låt verkar några minuter och skölj sedan ur. Föredrar du så kan man även andvända ett leave-in balsam, dvs ett balsam som inte behöver sköljas ur.

Ett annat tips är att spraya lite hårspray på en hårborste, borsta sedan igenom håret.
Ett akuttips om man inte har hårvårdsprodukter tillgängligt: När jag smörjt in händerna med handkräm brukar jag även ta lite i de yttersta hårtopparna om jag känner att håret riskerar att bli elektriskt.