fredag, maj 09, 2008

Intervju med Rebecca, entreprenören bakom Aura Cosmetics

Accessoras duktiga Karolina har intervjuat den driftiga engelska entreprenören Rebecca Merrifield, som grundat kosmetikamärket Aura Cosmetics. Aura Cosmetics lanserades nyligen i Sverige hos Accessora. Aura Cosmetics första sminkkollektion består av sött förpackade rouge, mascara, läppglans, ögonpuder, solpuder och face tints.

Varifrån fick du iden att starta upp ditt eget sminkmärke?
Jag har alltid varit besatt av smink men iden fick jag inte mig förens efter jag hade slutat på universitetet, där jag pluggade ekonomi. Jag visste att jag ville vara min egen chef och jobba inom affärslivet men jag ville också göra någonting jag hade en stor passion för.
Eftersom man spenderar större delen av sitt liv på jobbet så det är logiskt att man ska göra något man älskar. Jag är ett stort fan av söta förpackningar och design, så jag kom fram till att jag ville kombinera detta med underbart smink. Jag började krafsa ned lite idéer för olika produkter och efter sex månaders efterforskning hade jag planerat Auras utbud, sedan var det bara en fråga om att producera det.

När du har skapat ditt eget varumärke och företag, vad har varit den största utmaningen?
Vart ska jag börja? Det har funnits många stora utmaningar och många gånger kunde jag inte se ljuset på andra sidan av tunneln och kände mig galen för att ens tänka att jag kunde klara detta. Till att börja med var det svårt att hitta ett laboratorium som kunde hjälpa mig att utveckla produkterna och sedan producera dem. Sedan var det stora utmaningar med kvantiteter, paketering, lagar, leverans, cash-flow, listan är ändlös och samtliga stoppade nästan hela projektet. Men man kommer igenom det hela genom att fokusera på slutprodukten och komma ihåg vad det var man hade för mål.

Vad är det som gör Aura annorlunda från andra sminkmärken?
Det finns så många märken där ute så jag försökte hitta en niche för Aura och vad jag bestämde mig för var att skapa ett sött litet boutiques-märke där glädjen låg i paketeringen och utseendet, men som även håller hög kvalitet på själva sminket. Vårt mål är inte att ta över sminkmarknaden, vi vill bara erbjuda produkter som är unika och viktigast av allt, roliga.

Vilken av Auras produkter är din personliga favorit?
Hmm, det är väldigt svårt eftersom jag älskar dem allihop. Jag skulle nog säga att den Aura produkt jag inte kan leva utan är Paradise Eye ögonskuggan i färgen Jamaican Rum. Jag letade i åratals efter den perfekta guld ögonskuggan och kunde aldrig hitta en som var perfekt då det ofta slutar med att det ser ut som rost istället för guld på ögonlocken.

Jamaican Rum har den perfekta strukturen, väldigt fin och silkig. Färgen har en svagt, regnbågsfärgad guldfärg. Jag använder lite under dagen för att pigga upp ögonen och ge ett diskret skimmer. På natten kan man ta mer med en våt borste för att ögonlocken verkligen ska glittra.

Vilken av Auras produkter säljer bäst?
Det är Beam Supreme Face Tint i färgen Inspire (persikofärgad) utan tvekan. Strukturen är så krämig och den sjunker lätt in i huden och lämnar en diskret ”peachy” lyster. Den är även täckande utan att vara lika kraftig som en foundation. Både yngre och äldre kvinnor älskar den!
Vilka sminktrender är det som gäller för våren/sommaren?
Vi går mot en mer naturlig look igen fast denna gång med lite mer färger för att liva upp det hela. Till exempel, bleka läppar och ett lager mascara men med mer färg på kinderna (i korall eller rosa).
Ett annat exempel är att låta ögon och kinder vara mer nedtonade och använda en lysande färg på läpparna. Iden är att välja ett område som man vill framhäva och hålla resten neutralt. Resultatet är vackert och inte för tillgjort. Perfekt för de varma sommarmånaderna.

Vad har du för planer för Auras framtid?
Jag har så mycket planer att jag måste lugna ner mig själv! Just nu planerar vi lanseringen av vår Ink Wells eyeliner vilken består av små burkar med krämig eyeliner som sitter i hela dagen (och natten) och som inte kladdar.
Efter det skulle jag vilja utveckla läppstift och nagellack och även utvidga färgsortimentet hos de befintliga produkterna. Jag vill att märket ska fortsätta att växa både nationellt och internationellt och att produkterna ska förknippas med vacker design, hög kvalitet och viktigast av allt, vara roliga.


Blev du sugen på att titta närmare på Aura Cosmetics produkter så är du välkommen till Accessoras butik, Arbetargatan 29 i Stockholm, för att prova dem. Du kan även beställa Aura på accessora.se.