onsdag, oktober 22, 2008

Littmarck

Söta Maja Littmarck, designern bakom de populära Littmarck-armbanden, har precis varit här och visat oss höstens nyheter. På sin arm har hon kombinerat flera armband, orange och svart är en riktigt snygg kombo tycker jag! Det tvinnade armbandet i silver och brons kommer eventuellt in till Accessora, men först till våren. Visst är det fint?

Nu ska jag, för ovanlighetens skull, sluta jobba innan kl 20 och kila iväg på ett seminarium om valutarisk vid handel med utlandet och sedan vinprovning, en mycket bra kombination måste jag säga.

9 kommentarer:

  1. Älskar littmarck!

    SvaraRadera
  2. > Anna, ja visst är armbanden snygga!

    SvaraRadera
  3. Gulliga Annika! Hoppas du hittade någon ny favorit på vinprovningen,

    kram Maja

    SvaraRadera
  4. > Maja, jag hittade många favoriter, det är det värsta! :)

    SvaraRadera
  5. hoppas ni får in det tvinnade armbandet, det var superfint!

    SvaraRadera
  6. "Littmarcks armband skapas utifrån gamla Sametraditioner", skriver ni i presentationen av Littmarks armband. Vilka är dessa traditioner? Dessa armband började såvitt jag vet tillverkas nån gång på 60 eller 70-talet som turistsouvenirer. I bästa fall var de sydda med sentråd och i handgarvat renskinn. Då kan man fortfarande prata om en koppling till "gamla samiska traditioner". Men att fläta tenntråden på detta sätt är ingen gammal samisk tradition. (I äkta sameslöjd broderas tråden i olika mönster. Och hornknapparna brukar vara små konstverk i sig - inte som dessa simpla knappar, som man kan köpa på Panduro Hobby.) Att använda lammskinn och dessa färger hör inte heller ihop med någon samisk tradition.

    Armbanden Littmark gör är jättesöta. Men snälla ni! Profitera inte på den samiska kulturen!!! Dessa armband har inget med den att göra! Och inte heller Littmarck själv, vad jag förstår. Att skriva som ni gör och att hon hänvisar till samiska traditioner i marknadsföringen är inget annat än en kommersialisering av samernas kulturarv.

    SvaraRadera
  7. Hejsan Anonym!

    Det här en kollektion som inspirerats av samiska kulturen och vårt stockholmsliv idag, det är inte ett försök att göra en kollektion av renodlad samisk traditionell duodji. Men de där tjusiga knapparna du nämnde låter spännande och tjusigt!

    På littmarck.com kan du hitta en presentation av både företaget och kollektionen om du är nyfiken mer på hur vi tänkt runtikring kollektionen.

    Hoppas du får en fin vår!

    vänliga hälsningar

    Maja Littmarck

    LITTMARCK swedish treasure & design

    SvaraRadera
  8. Jag gör mina egna tenntrådsarmband och materialkostnaden är ca 50;-/armband (förmodligen ännu lägre för Littmarck) och det tar mig ca en timme att göra ett vanligt flätat. Grattis Maja Littmarck som lyckats hypa dem såpass att de går att säljas för detta fantastiskt höga pris!

    SvaraRadera
  9. M: känner bara att jag måste lägga mig i. jag är själv smyckeformgivare och egen företagare, vilket jag antar att Littmarck också är.
    själv tillverkar jag en del av mina smycken av återbrukade material och naturmaterial som jag får tag i gratis i skogen, men jag tänker inte börja sälja mina smycken gratis bara för det..det är designen och arbetet du som kund betalar för, inte materialet.
    sen ska man betala in moms på 25% av priset, plus skatt och egenavgifter. så det blir inte så mycket kvar för designern att leva på. så ett så "fantastiskt högt pris" som du pratar om är det egentligen inte.
    tack för ordet.
    mvh T.

    SvaraRadera