fredag, juli 10, 2009

Accessoras köpvillkor - best practice


Ni har kanske sett på nyheterna att Konsumentverket granskat 124 nätbutiker, varav så många som 119 fått anmärkningar för sina köpvillkor vad gäller reklamationer och ångerrätt.
Jag kan lite stolt meddela att Accessora däremot tas upp som "best practice"-exempel i näthandelscertifieringen "Trygg E-handels"-lathund som de använder som rekommendation när nya näthandlare ansluter sig till Trygg E-handel.

Jag handlar själv en hel del över nätet och reagerar ofta på att nätbutiker anger felaktiga villkor.
Man har vid näthandel alltid 14 dagars ångerrätt, d v s rätt att byta eller returnera vara som är i "västenligen oförändrat skick", som Konsumentverket kallar det (gäller vid distanshandel, när man handlar i en vanlig butik är det upp till butiken om man vill erbjuda ångerrätt. Accessora har 14 dagars ångerrätt både på nätet och i vår butik).
Får man en felexpedierad eller felaktig vara så har man självklart rätt att få en ny vara, eller i de fall det inte är möjligt, få pengarna tillbaks. Om man är osäker på vad som gäller när man handlar på nätet, kika in på Kosnumentverkets site.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar