måndag, april 20, 2009

Svar på businessfrågor

Jag får då och då mail med frågor om hur Accessora startades och hur det är att driva företag, jag är ledsen om ni som mailat fått vänta på svar. Jag får så många mail att jag tyvärr inte alltid hinner svara så snabbt som jag skulle önska. Här kommer några svar:

Hej, hittade precis till denna blogg. Har några frågor:
1. Vad har du för utbildning?
2. Var det svårt att starta en egen webbshop? Har du några tips på hur man kan gå tillväga?
3. Var det din idé ifrån början att starta det här företaget och hur hittade du dina medarbetare?
Vore tacksam för svar då jag själv är väldigt intresserad av att starta en webbshop. MVH Betty


Hej Betty! Kul att du hittat hit!
Jag har läst en Bachelor of Economics med huvudämnen i psychology och human resources på the University of Sydney i Australien och kompletterat med kurser i affärsutveckling, juridik och psykologi här hemma i Sverige, på Mälardalens högskola (där jag deltog i en "företagsinkubator", Idélab) och Sthlms universitet.

Att starta en webbshop är inte speciellt svårt, det kan de flesta slänga upp på någon timme. Att sedan ha en väl utvecklad affärsidé och ett koncept som funkar och som man själv tror på, vågar satsa på och som är hållbart i längden tar lite längre tid att utveckla. När man väl har en idé som man tror på tycker jag inte man ska tveka, det är enormt kul och givande att driva företag, men kräver också mycket jobb och uppoffringar, iallafall de första åren.

Vi är två grundare/delägare till Accessora, det har underlättat mycket, vi har kunskaper och egenskaper som kompletterar varandra. Att starta helt ensam går så klart det också, men att ha någon att "bolla idéer med" kan underlätta, tror jag. Medarbetarna har vi rekryterat efter hand, vi har nu tre duktiga tjejer anställda.

Lycka till med webbshopsplanerna!

Hej hej! Jag har fått i uppgift och ta reda på hur det är och att starta ett eget företag. Skulle bli jätte glad om Du/Ni skulle kunna svara på några frågor.
1. Hur fick Du/Ni idén?
2. Hur gick Du/Ni till väga?
3. Vad var det som krävdes?!
4. Gick ni någon utbildning?
5. Vad ska man tänka på innan man ger sig in på det här?
Tack på förhand..
/ Sema


Hej Sema!
Accessora startade vi 2005 efter mycket brainstorming och många långa dagar fyllda med jobb. Webbshoppen lanserades på hösten samma år och har sedan dess växt stadigt, 2006 öppnade vi även ett showroom/butik på Kungsholmen i Stockholm utöver accessora.se.

På dina frågor nummer 3 och 4 hittar i svaret här ovan.

Innan man startar företag så är det viktigt att man har en bra grundidé, men jag tycker inte man ska vara alltför petig med alla detaljer, mycket faller på plats bara man börjar arbeta med sin idé.
Man bör också se till så att man klarar sig ekonomiskt, de första åren som företagare kan vara riktiga hundår. Men jag tycker inte man ska bli avskräckt på grund av det, klarar man av de första åren så tycker iallafall jag att man får ut så otroligt mycket mer av att driva företag än av att vara anställd. En bra idé för de flesta är nog att starta sitt företag som en bisyssla, tills man ser att idén är ekonomiskt hållbar, för att sedan utöka.

Hoppas det var svar på dina frågor!

/Annika

4 kommentarer:

  1. Hejsan! undrar när den där väskan från Dreams by Isabell Kristensen kommer? en paljettväska som man man kunde ha som datorväska eller om det var en laptopväska. Är väldigt sugen på att köpa en :)

    SvaraRadera
  2. Annika Accessora20 april 2009 kl. 18:22

    Visst är paljettväskan från Dreams / Isabell Kristensen snygg!

    Den är hos fotograf för plåtning, så i denna vecka ska den finnas att beställa på accessora.se, bor du i Sthlm så finns den redan nu i butiken på Kungsholmen.

    SvaraRadera
  3. ja jag har funderat på ett par från bik bok aldelles för länge nu, så magen har ju hunnit växa rejält =) men ska nog köpa ett par slitna från gina, kommer kunna ha deom ett tag och sedan med gummisnodd/ belly belt

    SvaraRadera
  4. Okej tack! :) bor inte i sthlm så väntar spänt på den ska dyk upp i webshopen då för den var ursnygg! :).

    SvaraRadera