söndag, december 30, 2007

Svar på nyfikna frågor om mig & Accessora

Jag får då och då mailfrågor om mig, mitt privatliv och företaget.
Jag har rensat ut en del privata frågor och sammanställt de övriga för dem som är nyfikna. Jag blir alltid lite full i skratt när jag får nyfikna frågor om mig som person. Jag ser mig själv som oerhört vanlig, men det är så klart kul och lite smickrande när någon är intresserad.

När startade Accessora?
Företaget startades våren 2005. Hösten 2005 lanserades webbshoppen Accessora.se och 2006 flyttade vi in i Accessoras butik och showroom på Kungsholmen.
Kolla in här för mer information om företaget.

Vad har du för utbildning?
Jag pluggade första delen av en Bachelor of Economics med majors i Human Resource Management och Psycholoy på The University of Sydney i Australien.
Flyttade efter 1,5 år hem till Sverige och har kompletterat med kurser i psykologi, juridik, projektledning och affärsutveckling på Mälardalens högskola och Stockholms universitet.
Psykologi är ett av mina stora intressen och om jag någon gång skulle byta karriär är det mot rekrytering och personalområdet jag skulle röra mig.

Är det inte tufft att driva företag som ung tjej?
Det här är den absolut vanligaste frågan jag får. Det krävs så klart mycket arbete för att starta och driva ett företag (vare sig man är ung, man eller kvinna), det är långa, ibland tuffa arbetsdagar och det finns många regler att sätta sig in i. Som tur är finns det kunniga människor i form av bokföringskonsulter, revisorer, jurister, rådgivare m fl som kan hjälpa till på vägen.
Att vi är två delägare i bolaget gör att man alltid har någon att bolla idéer och lösa problem med.
Att driva företag är samtidigt otroligt utvecklande, utmanade och jag känner att jag själv har stor kontroll över mitt eget liv. Att vara anställd har aldrig lockat mig lika mycket som att driva företag.
Om man tvekar inför något som verkar tufft tycker jag man ska ha dessa inspirerande citat i åtanke, då klarar man det mesta:

“The greatest barrier to success is the fear of failure.” (Svennis)
och
“Success seems to be connected with action. Successful people keep moving. They make mistakes, but they don't quit.” (Conrad Hilton, Paris Hiltons farfars far)

Vilka är dina egna favoritprodukter i Accessoras sortiment?
Kolla in kategorin favoritprodukter här på bloggen!

Vad gjorde du innan ni startade Accessora?
Efter studenten flyttade jag från Dalarna där jag är uppväx, till Stockholm. Arbetade ett par år som administrativ assistent och receptionist och började sedan fundera på att plugga. Var rastlös i den åldern, så jag åkte till Italien. Läste italienska i Florence och Milano. Backpackade runt en del. Sedan bar det av till Australien. Pluggandepå Sydney uni, reste runt igen, flyttade sedan hem till Sverige och fortsatte plugga.
Under min studietid har jag hela tiden arbetat extra inom vården, något som varit väldigt givande för mig. Att umgås med äldre människor ger perspektiv på tillvaron. Hade jag haft tålamod att plugga längre hade jag gärna sett mig själv som läkare.
Jag hade en affärsidé när jag började på Mälardalens högskola 2003 och deltog i Mdh's företagsinkubator Idélab. Den affärsidén visade sig kräva betydligt mer kapital än jag hade räknat med (men jag hoppas få möjlighet att göra verklighet av idén i framtiden).
Jag valde att forsätta läsa på Stockholms universitet eftersom jag tröttnade ganska snabbt på Västerås. Och så, efter mycket brainstormande, planerande och hårt arbete blev Accessora verklighet.

Vad gör du på fritiden?
Som egen företagare har man ingen fritid! Nej då, lite privatliv har jag. Jag läser mycket, gillar att både laga och äta god mat, umgås med vänner, träna. Jag shoppar och fikar även mer än jag borde. I våras köpte vi segelbåt så stor del av de varma månaderna tillbringas på havet och i skärgården. När jag var yngre var jag ständigt på resande fot. Resa är något jag hoppas kunna göra oftare av snart igen.
Stora intressen är entreprenörskap, affärsutveckling och psykologi, ämnen jag försöker ta så mycket tid som möjligt till att förkovra mig inom.

Vem inspireras du av?
Det finns så många människor att inspireras av på olika plan och omården att det är svårt att välja ut några. De flesta entreprenörer ser nog Ingvar Kamprad som en stor inspiration. Det hann hunnit med under sitt liv är beundransvärt. SEB's snygga och smarta vd Annika Falkengren och FACE Stockholms Gun Nowak är framgångsrika kvinnor värda att se upp till.